Tekstgrootte
Godsdienstonderwijs op El kadisdia
Vanuit een Islamitische visie op mens en samenleving willen wij onze leerlingen zo optimaal mogelijk begeleiden in hun individuele ontplooiing tot volwaardig burger van de Nederlandse maatschappij. Daarbij willen wij tegemoetkomen aan de unieke individuele behoeftes en mogelijkheden van ieder kind. Wij proberen een klimaat te scheppen waarin iedereen zich prettig voelt. Dit doen wij onder andere in de godsdienstlessen op El Khadisia. De leerlingen krijgen één uur per week godsdienstles van een vakleerkracht. Tijdens deze lessen worden de belangrijke normen en waarden vanuit het geloof, gekoppeld aan de geldende normen en waarden in de Nederlandse maatschappij onderwezen aan de leerlingen.
Islamitische vieringen en activiteiten
Op El Kadisia worden de twee Islamitische feesten Eid ul Adha en Eid ul Fitr (ook wel bekend als het offerfeest en het suikerfeest) groots gevierd. Daarnaast staan Islamitisch belangrijke mijlpalen in het jaar ook centraal in het lesaanbod (denk aan de Ramadan (vastenmaand), de Hadj (bedevaart) etc.
Kernwaarden van El Amal
Binnen de stichting staan drie principes centraal: traditie, kwaliteit en prestatie. De drie principes zijn een vertaling van de ambitie om kwalitatief uitstekend onderwijs te bieden, met aandacht voor de eigen achtergrond en identiteit, met als doel bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen tot volwaardige burgers in de Nederlandse samenleving. Daarbij uit kwaliteit zich onder meer in de onderwijskundige en pedagogische aanpak, samenwerking met schoolomgeving (buurt, ouders, gemeente, etc). De identiteit omvat zowel de Islamitische identiteit die is neergelegd in de Koran en de Soennah, met als kenmerken rechtvaardigheid, solidariteit, dienstbaarheid en verantwoordelijkheid, als de Nederlandse identiteit die zich kenmerkt door vrijheid, gelijkheid en emancipatie. Uit beide invalshoeken is een aantal universele kernwaarden naar voren gekomen. Deze nemen binnen El Amal een centrale plaats in:
o Openheid
o Rechtvaardigheid
o Respect
o Verantwoordelijkheid
o Integriteit
o Toewijding
o Dienstbaarheid
o Solidariteit
o Betrouwbaarheid
o Succes.
Binnen de organisatie zijn al deze universele kernwaarden terug te zien op verschillende niveaus, zowel op school, binnen het team en met betrekking tot de leerlingen en de ouders, als wel op bovenschools niveau. In de klas gaat het bijvoorbeeld om het toepassen van de schoolregels en het scheppen van een veilig pedagogisch klimaat. Het principe van
solidariteit vormt eveneens de grondslag van de samenwerking op school- en stichtingsniveau: personeelsleden (denk aan leerkrachten, directeuren etc.) verlenen elkaar op velerlei manieren steun.
Godsdienstmethode ‘Lang leve Islam’ (groep 1 en 2)
‘Lang Leve Islam! Maxi-methode voor mini-moslims’
Deze geïllustreerde methode maakt gebruik van werkvormen die passen bij het jonge kind: verhalen, liedjes, spelletjes, toneelstukjes en poppenkastspel. De godsdienstmethode 'Lang leve Islam' is opgebouwd uit negen verschillende thema’s die aansluiten bij de thema’s van de Al Amana-methode. De methode heeft een doorlopende leerlijn voor de groepen 3 tot en met 8 van het basisonderwijs.
Godsdienstmethode ‘Al Amana’ (groep 3 t/m 8)
De ‘Al Amana’godsdienstmethode is een kleurrijke uitgave waarin tekst en verwerkingsopdrachten (veelal invulopdrachten) elkaar afwisselen. Bij de samenstelling van de lessen zijn (enkele) coöperatieve werkvormen gebruikt. De lessen hebben een duidelijk opzet, het niveau van de teksten vraagt veel van de taalvaardigheid van leerlingen.
Gekoppeld aan de thema’s maakt het boek ook een vertaalslag naar het dagelijks leven van de leerlingen.
Deel 1 bevat de volgende kernthema’s:
-De Profeet Mohammad (v.z.m.h.)
-‘Aqieda (geloofsleer)
-de salaat het gebed)
-Ramadan (vasten)
-Hadj (de bedevaart)
Deel 2 bevat de aanvullende thema’s:
-Islamitische kalender
-profeten
-akhlaaq (goed gedrag)
-sahaba (metgezellen)
Koranwedstrijd
Basisschool El Kadisia organiseert jaarlijks een Koranwedstrijd. Door middel van de Koranwedstrijden stimuleren we onze leerlingen om de Koran te memoriseren en te reciteren volgens de regels van Tajweed. Zoals Allah zegt in hoofdstuk 73 vers 4“...en Reciteer de Koran zoals het zou moeten worden gereciteerd” (letterlijk “ met Tarteel)."
Er werd gevraagd naar de betekenis van het woord “ Tarteel, ” Ali ibn abiTalib (moge Allah tevreden over hem zijn) antwoordde: “Het betekent dat de Koran moet worden gereciteerd met Tadjwid en met inachtneming van de regels van Waqf ( pauzeren of stoppen aan het einde van het vers)
Stichting breed wordt er jaarlijks ook een Koranwedstrijd georganiseerd. De deelnemende scholen zijn: AL Wafa, EL Kadisia, AL Ikhlaas. Al Islaah en An-Nasr. Van elke school worden vier leerlingen geselecteerd. Deze leerlingen nemen het tegen elkaar op. Een van de belangrijkste voorwaarde is dat deze kinderen minimaal twee Hizeb ( Juz Amma) kennen.